sunnuntai 7. syyskuuta 2014

Elokuun tapahtumat

Pitkän tauon jälkeen pääsin tänään järjestelemään elokuussa ottamiamme valokuvia. Häpeäksemme täytyy lisäksi myöntää, että suurin osa elokuun kuvista oli edelleen kamerassa, sillä työkiireiden alettua emme ole pahemmin ehtineet miettimäänkään valokuva-asioita.

Heinäkuun vaihduttua elokuuksi säät olivat erittäin hyvät, mutta saimmepa myös nauttia muutamista kesäsateista. Eräänä päivänä kävimme myös kuvaamassa pisaroita, jotka osuivat vesilätäkköön. Kuvista tuli yllättävänkin tyylikkäitä!

Vesisateen kuvaamisen lisäksi elokuun alussa ehdimme vielä kuvata omenapuun ja luonnon kukkia. Hyönteisiäkin kokeilimme kuvata, mutta niiden kuvaamiseen objektiivimme eivät olleet ihan optimaalisia. Nyt suurena haaveena olisikin makro-objektiivin hankkiminen, jolloin hyönteisistäkin saisi tarkempia kuvia.

Maaseudun sydämessä pääsimme myös ihastelemaan luonnon ujoja eläimiä. Ensin vastaan tuli pitkän putken ulottuville asti pikkuruinen jänis ja melkein heti sen jälkeen fasaanipariskunta. Samaisella reissulla näimme myös vilahduksen ketusta, mutta se oli niin nopea, ettei kuvista tarvinnut edes haaveilla.

Viikkoa ennen töiden alkua lähdimme yhden päivän extempore-reissulle Tuurin kyläkauppaan. Matka taittui tasaisten peltojen läpi, kunnes lopulta pääsimme perille Tuuriin. Kyläkauppa oli muuttunut kovasti niistä ensimmäisistä vuosista, jolloin olin käynyt siellä viimeksi. Ehkäpä ensi kesänä voisimme pysähtyä alueelle yhdeksi yöksi ja käydä katsomassa jotakuta artistia.

Elokuun puolessa välissä palasimme takaisin töihin ja arki alkoi täyttyä työkiireistä. Ensimmäisenä loman jälkeisenä viikonloppuna kävimme kuitenkin katsomassa Tour de Sky -tapahtumaa, jossa oli lento- ja laskuvarjohyppynäytösten lisäksi nähtävillä eri maiden sotilaskoneita ja helikoptereita.

Tour de Sky -tapahtumassa pääsimme myös toteuttamaan yhteisen unelmamme, helikopteriajelun. Kahdestaan tuskin olisimme puolipilvisellä säällä kopteriin hypänneet, mutta saatuamme houkuteltua juuri 18 vuotta täyttäneen serkkuni mukaan, ei meitä enää voinut pidätellä mikään. Noin 15 minuutin lento oli hieno kokemus ja juuri sopivasti myös aurinkokin pilkisti pilvien takaa.

Muilta osin elokuu sujui sulavasti töissä uutta lukuvuotta suunnitellessa. Oli mukava palata loman jälkeen takaisin sorvin ääreen ja päästä toteuttamaan uusia ideoita. Elokuun viimeisellä viikolla kävimme myös viettämässä venetsialaisia mökillä. Pimeys, lämmin puusauna, tyyni joki ja kynttilöiden valo kruunasivat elokuun viimeiset päivät.

1. Ihania kuvia! :) Aika makeita noi lentsikat. Me asutaan lähellä tota Pirkkalan lentokenttää ja täällä usein näkee hornettien treenejä! Komeeta katseltavaa.

2. Teillä on siellä komeat lentonäytökset aina välillä! Tour de Sky:ssä hornetit rikkoivat moneen kertaan äänivallin, kun lentäjät näyttivät, mihin koneilla pystytään.